فهرست مقاله

فونت‌ها واقعاً جذابند! شاید به نظر ساده باشد اما فونت  ها روح کلمات هستند و باعث می شود متن‌ها زنده و مهم به نظر بیایند. انتخاب درست یک فونت به راحتی می‌تواند یک متن بسیار ساده را به یک اثر هنری تبدیل کند. گاهی اوقات افراد معمولی و طراحان گرافیکی از فونت‌ها به عنوان بخشی اساسی از طراحی وبسایت‌ها، اسناد و حتی لوگوها استفاده می‌کنند. پس مطمئن باشيد توانایی یک فونت برای انتقال احساسات و ایده‌ها بسیار قدرتمند است.

هر چند اغلب فونت‌ها در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شوند، اما بهتر است بدانید که داشتن یک پکیج کامل از فونت‌های زیبا و متنوع می‌تواند به هر طراح شما، تمایزی ویژه ببخشد. با ما در این مطلب با موضوع قواعد انتخاب فونت در طراحی همراه باشید.

فونت چیست؟

فونت یا قلم، مجموعه ای از حروف و نمادهای گرافیکی است که برای نمایش متون بکار می‌رود. برنامه‌های کامپیوتری معمولاً از فونت‌ها برای نمایش متون استفاده می‌کنند. امروزه انواع مختلفی از فونت‌ها وجود دارد و همه افراد می‌توانند از فونت‌های مختلف با سبک‌ها و اندازه‌های متنوع برای متون خود استفاده کنند.

 

اهمیت فونت در طراحی چیست؟

استفاده از فونت مناسب در طراحی، تأثیر زیادی بر جذابیت و خوانایی طرح‌های گرافیکی دارد. فونت‌ها می‌توانند احساسات مختلفی را به مخاطبان انتقال دهند و باعث افزایش یا کاهش خوانایی، شناخت برند و حتی درک سطح معنایی متن شوند. همچنین استفاده از فونت‌های مناسب بهبود و تجربه رابط کاربری را نیز دنبال می‌کند. به همین دلیل انتخاب فونت مناسب با توجه به موضوع، مخاطبان هدف، و هدف کلی طرح نقش مهمی در موفقیت یک طراحی داشته باشد.

 

هر فونت احساس و امضای خودش را دارد!

انتخاب فونت مناسب در طراحی بسیار مهم است زیرا فونت‌ها ارتباط بسیار مستقیمی با شخصیت و هویت یک برند دارند. هر فونت نوعی احساس یا انطباق با متن را منتقل می‌کند. برای مثال، یک شرکت فناوری ممکن است از یک فونت شیک و مدرن برای نمایش شخصیت پیشرفته و نوآورانه‌اش استفاده کند. از طرف دیگر، یک فونت کلاسیک و زیبا برای ارائه شکوه و اعتبار یک شرکت سنتی گزینه مناسبی است. بنابراین انتخاب فونت مناسب و متناسب با زمینه کسب و کار، به برندینگ و شناسایی برند کمک می‌کند و به مخاطبان پیام‌های مشخص و واضحی را منتقل می‌کند.

 

انتخاب فونت را در موفقیت شغلی دست کم نگیرید!

اگر بگوییم استفاده از فونت‌های مناسب موفقیت شغلی شما را به همراه دارد تعجب نکنید! برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که فونت‌های خوانا، حرفه‌ای و منسجم با خواننده ارتباط موثری برقرار می کند و در نتیجه افزایش قدرت انتقال پیام و انگیزه‌بخشی منجر به موفقیت شغلی افراد می شود. در عین حال فونت‌های مناسب برای موقعیت‌های شغلی مختلف با هم فرق می کند. برای مثال، فونت مناسب برای یک رزومه کاری باید متفاوت از فونتی باشد  که برای یک ایمیل رسمی استفاده می‌شود.

 

فاکتورهای مهم در انتخاب فونت

  1.  اندازه فونت: انتخاب اندازه مناسب برای متن، عنوان یا برچسب‌ها مهم است. اندازه بزرگتر ممکن است جلب توجه بیشتری داشته باشد، در حالی که اندازه کوچکتر برای متن‌های طولانی مناسب تر است.
  2. میزان انحراف: نوع انحراف متن نیز می‌تواند تأثیر زیادی بر ارتباط خواننده با متن داشته باشد. بعضی از فونت‌ها دارای انواع مختلفی از انحراف هستند که برای تأثیرگذاری بر خوانائی و گیرایی متن موثر است.
  3. فاصله بین حروف در فونت: فاصله‌بندی درون حروف و کلمات نیز بر وضوح و خوانایی تأثیر می گذارد.
  4. ضخامت فونت: ضخامت حروف نقش مهمی در خوانایی  و تاکید بر بخش خاصی از متن دارد. حروف ضخیم‌تر معمولا برای عنوان‌ها، تیترها و شعارهای اصلی انتخاب می شوند و حروف نازك‌تر برای متن‌های طولانی مناسب هستند.
  5. زیبایی فونت: بدون شک زیبایی فونت باعث جلب توجه بیشتر خواننده می‌شود و بر تجربه خواندن مخاطبین تأثیر مثبتی می‌گذارد.

 

فونت چگونه پیام یک برند را منتقل کند؟

فونت یکی از عناصر کلیدی در انتقال پیام برند است. فونت‌ها این توانایی را دارند که احساسات، مفاهیم و موضوعات مختلفی را به مخاطبان منتقل کنند. برخی از ویژگی‌های فونت‌ به عنوان سفیر انتقال پیام یک برند عبارتند از:

  1. فونت شخصیت و شناسه بصری یک برند را نمایان می سازد و انتخاب فونت منحصر به فرد به برند کمک می کند تا ارتباط خود با مخاطبانش را به خوبی برقرار کند.
  2. فونت برای انتقال حالت و احساسات مختلف مانند شادی، غم، هیجان و ثبات هم استفاده می‌شود. برند‌ها معمولا از فونت‌های مختلف برای هر نوع پیام یا محتوا با درون مایه احساسی استفاده می‌کنند.
  3. یک فونت باید به آسانی قابل خواندن باشد، به خصوص در متون بلند تا به یادآوری برند کمک کنند.
  4. انتخاب فونتی که با سایر عناصر بصری برند هماهنگ باشد، تمایل مخاطبان به ارتباط با محتوای کسب و کار را افزایش می دهد.

 

فونت  فانتزی چیست؟

فونت‌های فانتزی در واقع فونت‌ها یا قلم هایی هستند که بر پایه‌ی عناصر فانتزی، خیالی یا داستانی طراحی شده است. این فونت‌ها اغلب شامل حروفی با طراحی‌های خارج از مربع، هندسی، خمیده یا با حالت‌های ایجاد کاراکترهایی برای یک داستان خاص می‌شوند. بنابراین از این نوع فونت‌ها برای ایجاد جلوه‌های ویژه و منحصر به فرد و همچنین القای حس فضایی و خیالی‌تر توسط طراحان گرافیک و تبلیغات، در متن‌ها استفاده می‌شود.

 

فونت های رسمی و اداری در چه نوع طراحی به کار می رود؟

فونت‌های رسمی و اداری به طور کلی دارای ویژگی‌های از جمله خطوط توپر (ضخیم) در انتهای حروف، اتصالات منظم بین حروف و تبدیل‌های ایستاده (vertical) است و چون به عنوان قلم های جدی، قابل‌اعتماد و حرفه‌ای شناخته می‌شود، معمولاً در سند‌ها و متون رسمی و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

چرا نحوه واکنش مخاطبان به فونت شما مهم است؟

فونت متن یک ابزار بسیار قوی برای انتقال احساسات، مفاهیم و ایده‌هاست. انتخاب یک فونت مناسب و جذاب می‌تواند بر فهم و درک مطلب تأثیر گذار باشد. به عنوان مثال، یک فونت خوانا و قابل فهم می‌تواند مطالب را دست‌یافتنی‌تر کرده و به مخاطبان کمک کند تا با محتوا بهتر آشنا شوند. همچنین، فونت‌ها می‌توانند از زاویه‌های مختلفی نظیر حالت و تأثیر روانی بر مخاطبان نیز تأثیرگذار باشند.

 

محبوبیت فونت نستعلیق در طرح های گرافیکی ایرانی

نستعلیق یکی از فونت‌های زیبا و مورد علاقه در طراحی های گرافیکی ایرانی است. این فونت به خوبی با سبک هنری ایرانی سازگاری دارد و برای ایجاد زیبایی و الگوهای بافته شده در طراحی‌های گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

بهترین فونت های انگلیسی برای طراحی کسب و کار

برای طراحی کسب و کار، استفاده از فونت‌هایی که قابلیت خوانایی بالا و حرف‌های شکیل را دارا هستند، بسیار مهم است. برخی از بهترین فونت‌های انگلیسی برای طراحی کسب و کار عبارتند از:

  1. Helvetica: سادگی و خوانایی بالای این فونت، آن را برای استفاده در طراحی‌های مدرن و حرفه‌ای کسب و کار مناسب می‌سازد.
  2. Garamond: این فونت زیبا و خوانا برای استفاده در طراحی‌های کلاسیک و محترمانه توصیه می‌شود.
  3. Futura: با طراحی مدرن و انرژی‌زا، فونت Futura، برای برندهای فناورانه و شرکت‌های پیشرو مناسب است.
  4. Times New Roman: این فونت کلاسیک برای طراحی‌های متنی و مقالات تجاری و منظم مناسب است.
  5. Arial: یکی از فونت‌های پرکاربرد و خوانا که برای طراحی‌های ساده و روشن استفاده می شود.

 

بهترین فونت های فارسی برای طراحی کسب و کار

در قلم های فارسی، چندین فونت جذاب و شناخته شده وجود دارد که برخی از بهترین آن ها برای طراحی شامل بی‌نازنین، شکار، یکان، لینوتایپ‌پد و یاس است. این فونت‌ها به دلیل زیبایی، خوانایی و استفاده گسترده‌شان در طراحی‌های گرافیکی و متون فارسی، محبوبیت بالایی دارند.

 

 

برای انتخاب فونت مناسب برای طراحی سایت باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای انتخاب فونت مناسب عوامل زیادی برای درنظر گرفتن وجود دارد، اما سعی خواهیم کرد شما را با اصلی‌ترین نکات آشنا کنیم.

-همخوانی با اهداف

اولین نکته‌ای که برای انتخاب فونت باید در نظر گرفت این است که آیا ظاهری که در سایت ایجاد خواهد شد با اهداف تجارت و برند من همخوانی دارد؟ برای مثال شما هیچوقت نمی‌توانید کاربران یک سایت دانشگاهی را با فونت‌های فانتزی راضی کنید.

-ثبات

 این را در نظر داشته باشید که یک سایت در دستگاه های مختلفی از موبایل و ساعت هوشمند گرفته تا لپ تاب و تلوزیون دیده می‌شود. پس باید فونتی را انتخاب کنید که بتواند ثبات ظاهری را در همه حفظ کند و همه‌جا خوانا به نظر بیاید.

-عملکرد فنی

 یکی از مهمترین و اصلی‌ترین المان های طراحی سایت، سرعت لود صفحات است. خیلی وقت‌ها انتخاب یک فونت اشتباه می‌تواند به سرعت لود صفحات سایت صدمه بزند.

-دسترسی عمومی

 فونت هایی که تحت عنوان Web Font  شناخته می‌شوند، در دسترس همه کاربران اینترنت قرار دارند اما سایر فونت‌ها لزوما در سیستم همه بازدیدکنندگان وجود ندارد و انتخاب فونتی بیش از حد شخصی می‌تواند تمام زحمات شما را برای طراحی استایل زیبا در سایت هدر دهد.

-همه کاره بودن

 در نظر داشته باشید که در حال نوشتن مقاله‌ای هستید و نیاز است تا به خواننده القا کنید که بخش‌هایی از مقاله اهمیت بیشتری نسبت به سایر مطالب دارند. اگر فونت شما امکان تغییر حالت نداشته باشد چگونه این کار را انجام خواهید داد؟ امکاناتی مثل Bold  و italic و به طور کلی قابلیت ‌های فونت باعث می‌‌شوند تا بتوان ارتباط بهتری با مخاطبان برقرار کرد.

-رتبه در موتورهای جستجو

 برخی از طراحان حاضرند به خاطر ایجاد ظاهری زیبا، نوشته های سایت را تبدیل به عکس کنند تا نمای ظاهری آن را حفظ کنند. این کار باعث می‌شود تا موتورهای جستجو و به طور دقیق‌تر خزنده‌ها نتوانند مطالب شما را مطالعه کنند که این کار باعث افت شدید رتبه سایت خواهد شد.

سخن پایانی

همه ما طراحان میدانیم که در طراحی ، فونت ها اهمیت خاص و جایگاه ویژه ای دارند . لذا استفاده از یک فونت خوانا برای نوشته های طولانی همیشه به خوانده شدن آن نوشته تا انتها کمک کرده است .

همینطور برای تیتر ها نیز میتوان از فونت های فانتزی و زیبا استفاده کرد و جذابیت نوشته ها را با استفاده از بازی با حروف بالا برد . تحقیقات نشاد داده نوشته هایی که تیتر های مناسب با فونت های مناسبتری دارند بیشتر مورد توجه کاربران قرارگرفته و موجب اهمیت دادن کاربر به خواندن ادامه آن نوشته شذه .

فانتزی بودن فونت های تیتر نوشته بسیار مهم است اما از آن مهمتر خوانایی نوشته است .  فونت باید در عین فانتزی بودن خوانا نیز باشد . چرا که کاربر با یک نگاه اغلب تیتر ها به چشمش میخورد و در عین زیبایی باید در یک نگاه متن تیتر را بخواند و متوچه موضوع نوشته شود که اگر موضوع نظرش را جلب کرد ادامه متن را نیز تا انتها بخواند .

ما گرافیست ها و طراحان سایت اغلب با فونت ها کارهای متفاوتی انجام میدهیم . همچون تایپوگرافی و طراحی لوگوهای نوشتاری .

با استفاده از یک فونت زیبا میتوان یک پوستر مفهومی زیبا ساخت که لایق برنده شدن جوایز معتبر نیز هست . این به توانایی و سلیقه شما بستگی دارد چرا که نرم افزار و ابزار های مورد نیاز در اخیار شما قرار گرقته و این سلیقه شماست که چطور از آن استفاده کنید .

 

طراحی لوگو نیز در بیشتر موارد با استفاده از فونت ها انجام میگیرد . شما میتوانید فونت ها را در برنامه های برداری همچون کورل و الیستراتور وارد کنید و تمامی بخش های یک فونت را به سلیقه خودتان تغییر دهید و یک لوگوی نوشتاری زیبا خلق کنید همچنین فونت ها در طراحی سایت از اهمیت بالایی برخوردارمی باشند.  در واقع آن ها  لباسی هستند که یک وبسایت به تن می‌کند و اینکه یک وبسایت از دید ناظر که همان کاربر است چگونه به چشم می‌آید، فارغ از اینکه چه توانایی‌هایی دارد، بسیار مهم است. شخصیت، پرستیژ و قدرت یک سایت در گرو احساسی‌ است که به کاربر منتقل می‌کند و فونت ها جز مواردی هستند که به بیشترین مقدار در معرض دید هستند. انتخاب فونت درست می‌تواند پیام شما را پیش از آنکه مخاطب نوشته‌ های شما را بخواند به او القا کند.

جزئیات کوچک در طراحی آن ها تاثیرات متفاوتی بر ذهن خواننده می‌گذارد؛ مثلا استفاده از فونت‌های کتابی باعث ایجاد حس اعتماد و استفاده از فونت های مدرن که خطوطی نازک‌تر و زوایایی گردتر دارند باعث ایجاد نوآوری و پیشرفتگی در کاربر می‌شود. اگر به دنبال طراحی یک سایت زیبا و اصولی هستید این قسمت از آموزش طراحی سایت را دنبال کنید

 

 

خرید پکیج فونت چه کمکی به طراحان می کند؟

قرار نیست طراحان به فونت های بالا محدود شوند و کارهای تکراری و خالی از خلاقیت به کارفرما ارائه دهند. مجموعه فونت‌های جدید و جذاب برای طراحان یک ابزار بسیار مفید است! با داشتن مجموعه‌ای از فونت‌ها، طراحان می‌توانند تنوع بیشتری در طراحی‌های خود ایجاد و به صورت ویژه و خاص با متن‌ها کار کنند. مطمئنا مجموعه فونت‌های متنوع در قالب پکیج از بهترین طراحان دنیا، امکان انتخاب فونت‌های متناسب با نوع پروژه را فراهم می‌کند.

نت پلاس بهترین فونت‌های زیبا و کاربردی را ارائه می کند از فونت‌های عمومی تا فونت‌های منحصر به فرد طراحان . فایل‌های فونت این مجموعه از نظر کیفیت بسیار مطلوب و مطابق با استانداردهای طراحی فونت می باشد.

Facebook
Twitter
LinkedIn

محصولات پر فروش

-33%
ناموجود

فایل و ابزار

مجموعه فونت

قیمت اصلی 150.000 تومان بود.قیمت فعلی 100.000 تومان است.

مجموعه فونت های فارسی و انگلیسی کاربردی و پرمیوم در دسته بندی های مختلف برای استفاده در طراحی و ادیت

ناموجود

فایل و ابزار

فایل خام

1.500.000 تومان

مجموعه ای کم نظیر از فایل های خام و ابزار

ناموجود

دوره آموزشی

سیر تا پیاز فتوشاپ

4.800.000 تومان

سیر تا پیاز فتوشاپ برای خلق ثروت

ناموجود

فایل و ابزار

پک رایگان نـت پـلاس

تومان

فایل های رایگان و کاربردی گرافیکی

-60%
ناموجود
قیمت اصلی 500.000 تومان بود.قیمت فعلی 200.000 تومان است.

مجموعه ای از فایل های آماده